Strona www czy profil firmowy na Facebook? Dlaczego posiadanie własnej strony jest takie ważne

niedziela, 05 maja 2019r. / Design / Technology
Post Image

Darmowy marketing na Facebooku się kończy! Już w 2018 roku Facebook ograniczył zasięgi postów fanpage’y a ma być jeszcze gorzej. Jeśli Twój marketing opiera się tylko lub w dużej mierze o profilu firmowym to wkrótce możesz zapomnieć o darmowych zasięgach. Za dotarcie do każdego użytkownika trzeba będzie po prostu zapłacić!

Więcej postów znajomych, mniej postów fanpage'y

Facebook stale zmienia algorytm, który decyduje co wyświetla się na naszych tablicach. Algorytm wprowadził duże zmiany w zasięgach fanpage'y, o czym wielu ich właścicieli nie zdaje sobie sprawy. Od początku 2018 roku nie widujemy już wszystkich postów stron, które polubiliśmy i które chętnie obserwujemy. Twórca Portalu Facebook Mark Zuckerberg oznajmił, że w trosce o dobro użytkowników, od tej pory będą widywać więcej postów swoich znajomych i rodziny. W gąszczu ważniejszych postów, komentarzy znajomych i grup, do których należymy po prostu nie widzimy wszystkiego, co byśmy chcieli. Od momentu startu wdrażania nowego algorytmu w życie, możemy zauważyć coraz więcej treści od znajomych, z którymi nie utrzymujemy kontaktu. Polubienie profilu nie jest już gwarancją wyświetlenia większości jego postów na tablicy.

Facebook przestał być Cool?

Pozycja Facebooka przez długi czas była niekwestionowana. Wszyscy korzystali z tego portalu. Jednak od jakiegoś czasu słychać głosy, szczególnie wśród młodszych użytkowników, że Facebook przestał być Cool. Tezę, że młodzież zmienia Facebooka na inne serwisy społecznościowe, potwierdzają wyniki ankiety przeprowadzonej w USA. Według badań  Eew Research Center z 2018 roku najpopularniejszymi serwisami wśród amerykańskich nastolatków w wieku 13-17 lat są YouTube (korzysta z niego 85% ankietowanych), Instagram (72%) oraz Snapchat (69%). Do używania Facebooka przyznało się tylko (51% ankietowanych.

Czy upadek Facebook jest możliwy? 

Upadek Facebooka, zapewne nie wydarzyłby się z dnia na dzień. Byłby to proces długotrwały, ale zauważalny w dosyć krótkiej perspektywie czasu. Po zmianach regulaminu oraz kolejnej fali blokad profili tematycznych, prawicowych duża grupa blogerów oraz zwykłych użytkowników masowo przenosi się na inne portale, na których nie muszą obawiać się cenzury. Dobrym przykładem jest portal Minds.com, to portal, na którym wyrażanie opinii na tematy polityków, wydarzeń nie jest ograniczone. Nie jest tajemnicą, że Facebook walczy z profilami prawicowych mediów. Zdaniem wielu użytkowników Facebook przy życiu trzyma Messenger, grupy tematyczne i kontakt z rodziną, ale to wszystko może zastąpić inny portal bez wad Facebooka.

Facebook jest zbyt duży, aby się wyróżnić! 

Posty umieszczane na Facebooku żyją zaledwie kilka godzin. Wstawiając choćby najlepszą ofertę, zdjęcie, news, post ten pożyje kilka godzin, a za tydzień nikt nie będzie już nawet o nim pamiętał. Ten sam poradnik, wskazówka czy zdjęcia, będą żyły wiele lat, gdy umieścimy je na własnej stronie internetowej. Wpisując w Google jakąkolwiek frazę możemy znaleźć informacje, które ktoś wstawił wiele lat wcześniej i one nie znikną w przeciwieństwie do postów z Facebooka.

Czynniki które mogą zachwiać Facebookiem:

  • coraz większa cenzura, poprawność polityczna i stosowanie podwójnych standardów
  • blokowanie popularnych grup i profili ze względu na cenzurę, przynależność polityczną
  • zmiana prawa zakazująca przetwarzania danych osobowych poza granicami EU (Rosja wykonała analogiczny krok)
  • ACTA 2 może znacznie ograniczyć atrakcyjność i funkcjonalność ponieważ treści będą ściśle kontrolowane
  • afery związane z dostępem do serwerów Facebooka przez agencje rządowe USA 
  • afery jak Cambridge Analytica po której 25% Amerykanów wykasowało aplikacje Facebook ze swojego telefonu
  • radykalne zmiany w funkcjonalności i wyglądzie  zobacz nowy wygląd Facebooka
  • świadomość bycia podsłuchiwanym
  • analiza prywatnych konwersacji (profilowanie)

Jednym z najczęstszych błędów, które dostrzegam, to bazowanie wyłącznie na Facebooku. „Po co mi strona internetowa mam Facebooka” - to zdanie słyszę najczęściej, kiedy próbuję zaproponować klientowi stronę internetową. To bardzo złudne podejście, ponieważ czas Facebooka przeminie a cały nakład pracy na budowanie marki runie pewnego dnia jak domek z kart. Podobnie jak to było z innymi portalami społecznościowymi MySpace, Nasza Klasa, Grono.net. Wygranymi będą ci, którzy posiadają własną stronę internetową, ponieważ ich konkurencja wyparuje z coraz bardziej ograniczanych zasięgów. Proszę pamiętać, że zdobycie pozycji w wynikach wyszukania to proces długotrwały a na pozycje profilu na Facebook nie mamy wpływu. Strony internetowe były zawsze popularne i zapewne będą, ponieważ jest to jedyne miejsce w Internecie, w którym każdy może mieć kawałek swojego świata i decydować o jego kształcie. Branding na Facebook jest niemożliwy, ponieważ poza logiem, nagłówkiem nie mamy wpływu na kolorystykę, kształt profilu. Stronę internetową trzeba mieć zawsze. Firmowy kanał Facebook, Instagram to świetny dodatek, ale moim zdaniem tylko dodatek. Możesz w nim umieszczać galerie zdjęć, promocje, plakaty itp. Całość ze stroną będą stanowiły idealny kontent dla czytelnika. Natomiast prowadzenie tylko kanału Facebook bez posiadania własnej strony internetowej to duży błąd. 

~DESIGNEZ

Czy Facebook nas szpieguje?

To nie jest tajemnica i już podczas instalacji aplikacji wymagany jest dostęp do mikrofonu. Na  serwisie Youtube jest wiele filmików pokazujących jak użytkownicy rozmawiają a następnie na Facebook widzą reklamy nawiązujące do tego o czym rozmawiali.

Ciekawy eksperyment użytkownika, który mówi o karmie dla kotów, mimo że nie ma kota i nigdy nie szukał w internecie nic na temat kotów. Po wejściu na Facebooka widzi reklamy karm dla kotów!

Polecamy również

Co wie o tobie Facebook?

Facebook chce poznać każdy twój kolejny krok

Afera podsłuchowa: NSA ma “bezpośredni dostęp” do .....

copyrights © 2019 DESIGNEZ.   All rights reserved.